Bestuur, advies en toezicht

Bij Bloezem vinden we inspraak en medezeggenschap belangrijk. Daarom werken we met een ondernemingsraad (OR) en een cliëntenraad. Deze raden zorgen ervoor dat de belangen van onze medewerkers en cliënten centraal staan in het beleid van onze organisatie. Zo zorgen we voor een veilige, gezonde en ondersteunende omgeving waarin iedereen kan bloeien. 

De ondernemingsraad (OR)
De ondernemingsraad is een inspraak- en medezeggenschapsorgaan dat namens alle medewerkers van Bloezem overleg voert met de directie. De OR bespreekt belangrijke zaken op het gebied van beleid en personeel en heeft daarbij een wettelijke rol, die is vastgelegd in de Wet op de Ondernemingsraden (WOR).

Taken en bevoegdheden
De OR heeft als taak om de belangen van medewerkers te vertegenwoordigen en mee te denken over het beleid van Bloezem. Afhankelijk van het onderwerp heeft de raad bepaalde bevoegdheden. Bij ingrijpende beslissingen, zoals fusies of reorganisaties, adviseert de OR de directie voorafgaand aan het besluit. Ook bij kwesties over arbeidsomstandigheden en sociaal beleid heeft de OR instemmingsrecht.

Dit doet de ondernemingsraad
De ondernemingsraad:

  • stimuleert goede arbeidsomstandigheden en overleg binnen de organisatie;
  • bespreekt organisatiebeleid met de directie;
  • adviseert over bedrijfsvoering en personeelsbeleid;
  • houdt contact met medewerkers om hun stem te laten horen;
  • denkt mee en geeft advies.

Toezicht door de ondernemingsraad
De OR houdt toezicht op:

  • naleving van regels voor veilige en gezonde werkomstandigheden;
  • naleving van cao-afspraken;
  • gelijke behandeling van alle medewerkers;
  • het tegengaan van discriminatie.

Heb je vragen, ideeën of suggesties voor de OR?

De cliëntenraad
Bij Bloezem hechten we veel waarde aan open communicatie met onze cliënten. In de dagelijkse omgang met jouw begeleiders kun je aangeven hoe jij invulling wilt geven aan je leven en hoe wij jou daarbij kunnen ondersteunen. En ook tijdens bewonersvergaderingen is er ruimte om dingen te bespreken. Je kunt onderwerpen die jij belangrijk vindt ook bij de directie onder de aandacht brengen, via de cliëntenraad. Deze raad zorgt ervoor dat de stem van onze cliënten wordt gehoord en dat belangrijke onderwerpen worden besproken.

Taken en bevoegdheden
De cliëntenraad zet zich in voor een prettige en veilige woonomgeving. Onderwerpen die van belang zijn voor een grotere groep cliënten worden door de cliëntenraad besproken met de directie, zodat verbeterpunten en ideeën op de juiste plek terechtkomen.

Dit doet de cliëntenraad
De cliëntenraad:

  • vertegenwoordigt de belangen van cliënten bij de directie;
  • luistert naar ideeën en verbeterpunten van cliënten;
  • houdt belangrijke onderwerpen in de gaten en bespreekt de voortgang.

Deelnemen aan de cliëntenraad
Per locatie kunnen twee cliënten deelnemen aan de cliëntenraad. Tijdens de bewonersvergadering wordt in overleg bepaald wie namens de locatie deelneemt. Als een vertegenwoordiger stopt, wordt gekeken wie deze plek wil invullen. Als je deelneemt aan de cliëntenraad, kun je hiervoor van ons scholing krijgen. Zo begin je goed voorbereid aan je rol en weet je precies wat de raad allemaal kan en mag.

Ondersteuning van de cliëntenraad
De cliëntenraad wordt ondersteund door een onafhankelijke adviseur: Hilde Boei van Zorgbelang Inclusief. Zij helpt de raad bij hun werkzaamheden en zorgt ervoor dat de leden hun rol zo goed mogelijk kunnen vervullen. Hilde is te bereiken via het telefoonnummer van Zorgbelang Inclusief (088) 9294 000.

Iedereen gehoord
Bij Bloezem staan we samen voor een organisatie waarin iedereen zich gehoord en gesteund voelt. Heb je vragen, ideeën of feedback voor de cliëntenraad? Laat het hen weten! Ze staan klaar om naar je te luisteren. Je bereikt de raad door een e-mail te sturen naar: clientenraad@ggz.bloesem.nl.

Lees het jaarverslag van de cliëntenraad.

Andere bestuursorganen

Naast de ondernemingsraad en cliëntenraad heeft Bloezem ook een Directie geestelijke gezondheidszorg, een Raad van Commissarissen (RvC) en een Raad van Bestuur (RvB). Zij bewaken samen de kwaliteit van onze organisatie en ondersteunen ons in het maken van verantwoorde beslissingen voor de toekomst.

Dit zijn de leden

Raad van Commissarissen

  •     R. (Remco) Bijlsma – voorzitter
  •     Dr. M.J.M. (Marian) Adriaansen
  •     D. (Dick) Herfst

Raad van Bestuur

  •     Anton van Mansum
  •     Richard Klein

Directie geestelijke gezondheidszorg

  •     Hanne Derickx

Meer informatie

Wil je meer lezen over hoe wij onze organisatie besturen en hoe wij advies en toezicht hebben geregeld?
Je leest erover in dit document:

VWS Jaarverantwoording zorg voor Woonzorgnet

Vragen over Bloezem Geestelijke Gezondheidszorg?  

Wij helpen je graag met persoonlijk advies. Want elk mens is uniek en iedere situatie vraagt een andere aanpak.